Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Repülőgép temető

2013.06.29

Arizonában, a tucshoni sivatagban található a Davis-Monthan Légitámaszpont, ami a világ legnagyobb repülőgép temetőjének ad otthont. Az 1950-es években hozták létre a 309. számú Légijármű Karbantartó és Felújító Egységet (Aerospace Maintenance and Regeneration Group), ahol több mint 10 négyzetkilométeren, ma közel 5000 hadrendből kivont katonai repülőgép vár sorsára.

0temeto1.jpg

A sivatag száraz, alacsony páratartalmú levegője, minimálisra csökkenti a korróziót, ezért ideális hely a használaton kívüli repülők számára. Nagy előnye ennek a terepnek, hogy a szikes, vastag talajréteg lehetővé tette, hogy betonozás nélkül is megfelelő „parkolóhelyet” biztosítson számukra.  A „temetőt” nem szó szoros értelemben kell elképzelni, ugyanis nemcsak egy halom roncsról van szó, hanem hozzávetőlegesen 35 milliárd dollár értékű potenciális alkatrészről. Az itt elhelyezett repülőgépeket különböző csoportokba sorolják: első csoportba tartoznak, amelyek újra hadrendbe állhatók szükség esetén, második csoportban találjuk a még értékesíthető gépeket, a harmadik csoport repülői már csak alkatrészként szolgálhatnak és végül az utolsó csoport tagjai a muzeális értékű darabok. Az összes többi azonban újrahasznosításra vár.

0temeto3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A repülőgépek elhelyezését alapos felkészítés előzi meg. A konzerválási folyamat során az üzemanyag-, hidraulika- és olajtartályokat kiürítik, és konzerváló szerrel töltik fel. A légbeömlő nyílásokat pormentesen lezárják speciális latex alapú anyaggal, a gép többi részét pedig a felmelegedés és a negatív környezeti hatások( szél,állatok stb.) megelőzéseként egy különleges fényvisszaverő szerrel „Spraylat”-tel fújják be. Olyan ikonikus gépek is megtalálhatók itt, mint a Top Gun F-14 Tomcat vadászrepülői vagy a híres B-52-es bombázók.

A másik figyelemreméltó repülőgép temető Dél-Kaliforniában a Mojave sivatagban található. Ellentétben az előzőekkel itt a civil légi forgalomból ideiglenes vagy véglegesen kivont repülőgépek állnak.  Ezen kívül a Mojave Légi és Űrkikötő többek közt arról híres, hogy itt fejlesztették és innen indították tesztrepülésre az első magán finanszírozású űrprogram keretében, Richard Branson, Space Ship One űrrepülőjét. 9/11 terrorcselekmények után megerősítették a bázisok védelmét ma már csak keveseknek van lehetősége arra, hogy testközelből is megcsodálhassák a temetőt.